Uw RE/MAX Makelaar

Door op 23 Juli 2021

Kies voor persoonlijke aandacht en transparantie

De woningmarkt is overspannen, dat is een bekend gegeven inmiddels. Het aanbod is schaars en de vraag is enorm. De media staan bol van allerlei negatieve berichtgeving over de makelaardij en hoe makelaars omgaan met de verkoop of de aankoop van woningen. Makelaars zouden onder één hoedje spelen en niet de belangen behartigen van de aan- en/of verkoopklant die ze hebben ingehuurd. Als ik de artikelen lees dan breekt mijn makelaarshart en herken ik helemaal niets van dit soort praktijken. Bij ons staat transparantie juist heel hoog in het vaandel.

Deksel op de neus

In een overspannen woningmarkt zijn er heel veel mensen op zoek naar een woning. Dit zorgt ervoor dat er bij iedere woningverkoop meer mensen teleurgesteld worden. Immers, een huis kan maar door één partij gekocht worden. Als men al heel lang zoekt naar een woning en al veelvuldig de deksel op de neus heeft gekregen, groeit logischerwijs de frustratie. Dit is begrijpelijk maar om de makelaar daarvan de schuld te geven is in mijn ogen onterecht.

Graag vertel ik u iets over hoe wij omgaan met een woningverkoop en waarom wij zoveel complimenten en goede beoordelingen krijgen van onze klanten en kijkers.

Huis wordt thuis

In de huidige markt is het niet de vraag óf een woning wordt verkocht. De doorloopsnelheid vanaf het moment dat een woning op de markt komt tot het moment dat de woning is verkocht, is nog nooit zo kort geweest. Wij omarmen de filosofie dat het proces van intake tot overdracht, een geweldige beleving moet zijn. Voor zowel de verkoper(s), de geïnteresseerden en de uiteindelijk koper(s) van een woning. Een huis is nu eenmaal geen pakje boter. Het wordt een thuis waar u bijvoorbeeld voor het eerst zelfstandig wordt, gaat samenwonen, een gezin gaat stichten, na een scheiding een nieuw bestaan opbouwt of waar u simpelweg gewoon oud wilt worden. Voor RE/MAX makelaars is het ons dagelijkse werk om woningen aan te kopen of woningen te verkopen maar wij verliezen nooit uit het oog wat een belangrijk moment dit is in iemands leven. Bij RE/MAX wordt u in het gehele proces dan ook begeleid door één makelaar die altijd voor u klaar staat, ook in de avond en het weekend.

Zo verloopt het verkoopproces van uw woning, van eerste gesprek tot en met de overdracht:

Waarde advies 

Eerst maken we een afspraak voor een initieel gesprek voor een mogelijke verkoop van een woning. Daar bereiden wij ons tot in detail voor zodat wij al veel kennis hebben van de betreffende woning en de omgeving. Gedurende ons eerste gesprek nemen wij uitgebreid de tijd om u als verkopers(s) te leren kennen. Samen bekijken we uw woning om een goed beeld te krijgen waarmee we een gedegen en onderbouwd waarde advies kunnen geven aan de hand van een gratis waardebepaling.

Verkoopstrategie

Wanneer u ons de opdracht gunt, gaan wij samen met u de strategie bepalen voor een succesvolle verkoop. Daarnaast zullen wij u begeleiden met het invullen van alle documentatie die nodig is voor het verkopen van uw woning. Wij laten niets aan het toeval over.

Professionele woningpresentatie

Wij hechten veel belang aan een professionele presentatie van uw woning. Zaken als fotografie, film en het inmeten besteden we dan ook uit aan professionals. Met een complete woningpresentatie bereiken wij nu eenmaal meer geïnteresseerden dan wanneer er bijvoorbeeld alleen foto’s van een woning worden geplaatst. Als het dossier compleet is dan wordt het echt spannend en gaat uw woning online. Voor heel veel mensen is dit een bijzonder en toch ook vaak een emotionele aangelegenheid want de verkoop is dan gevoelsmatig echt begonnen.

Bezichtigingen

Uw woning staat in verkoop. Het hele voorgaande traject is naar alle tevredenheid verlopen en u bent overal fysiek bij betrokken geweest. De bezichtigingen worden ingepland, maar bij de daadwerkelijke bezichtigingen bent u niet aanwezig. Wij kunnen het ons levendig voorstellen dat u dit spannend vindt en dat u zich wellicht afvraagt of het wel goed zal gaan en er ook daadwerkelijk gedaan wordt wat er is beloofd.

Volledig beeld van de woning

Onze bezichtigingen zijn altijd individueel, wij doen niet aan open huizen want dat vinden wij onpersoonlijk en onprofessioneel. Met onze individuele bezichtigingen krijgen geïnteresseerden meer dan genoeg tijd om uw woning te bekijken en worden ze begeleid door uw makelaar. Gedurende de bezichtiging geven wij de kijker een zo volledig mogelijk beeld van uw woning en is er volop tijd om vragen te stellen. Het is van belang dat de kijker de mogelijkheid krijgt om een beeld te schetsen en zich een voorstelling te maken van hoe het is om in uw woning te wonen. Daarnaast leren wij met deze persoonlijke aanpak de mens achter de kijker kennen, wat voor het verdere verkoopproces erg belangrijk is. Na een dag van bezichtigingen stellen wij u op de hoogte van hoe de dag verlopen is, wat onze verwachtingen zijn en eventuele vragen van u te beantwoorden.

Positieve reacties

Wat ons opvalt is dat er veel kijkers enorm positief reageren op de manier zoals wij de bezichtigingen organiseren. Opmerkingen als “wat fijn dat u zoveel vertelt”, “u geeft ons echt de tijd” en “u weet wel veel over de woning” zijn eerder regel dan uitzondering. Dit geeft aan hoe wij omgaan met een van uw grootste bezittingen. 

Verkoop bij inschrijving

Wanneer er veel geïnteresseerden voor uw woning zijn, zullen wij meerdere dagen inplannen met bezichtigingen. In samenspraak met u kiezen we voor bijvoorbeeld een sluitingsdatum met betrekking tot het kunnen doen van een bod. Dit is de verkoop bij inschrijving. Daarbij krijgt iedere kijker de mogelijkheid om een bod met zijn of haar voorwaarden als eindvoorstel in te dienen op uw woning, op een bepaalde dag en voor een bepaalde tijd. Alle biedingen die binnenkomen bespreken wij vervolgens met u. De uiteindelijke keuze aan wie de woning wordt verkocht wordt altijd door u als verkoper(s) gemaakt. Natuurlijk hebben wij als makelaar een adviserende rol en begeleiden wij u in het maken van de juiste keuze.

Het verdere proces

Als de koper eenmaal bekend is, zullen wij u maar ook de koper bijstaan in alle verdere stappen, zodat wij naar een mooie en vlekkeloze transactie toe kunnen werken. Dit zijn dan de vervolgstappen:

  • Het opmaken en ondertekenen van de koopovereenkomst
  • Het begeleiden van de “eventuele” bouwkundige keuring
  • De taxatie
  • De notariële zaken
  • Het controleren van de conceptakte van levering en de eindafrekening
  • Het begeleiden van de eindinspectie bij de woning “vaak” op de dag van het transport
  • Het begeleiden van de overdracht bij de notaris

Na de overdracht van uw woning stopt het voor ons niet. Wij staan ook voor u klaar indien er bijvoorbeeld onverhoopt toch een probleem is of als u simpelweg vragen heeft.

Uw RE/MAX Makelaar doet het echt anders. Stilzitten doen wij nooit en we ontwikkelen altijd door om u maar ook de geïnteresseerden in uw woning de allerbeste dienstverlening te geven.

Na het lezen van deze blog vraagt u zich wellicht af waarom wij nu over de vervolgstappen minder uitgebreid zijn in de uitleg dan in het traject daarvoor. Dit is simpelweg omdat wij onze werkwijze uniek willen houden en veel waarde hechten aan een persoonlijk gesprek. In dit gesprek met één van onze zelfstandige makelaars gaan wij graag met u verder de diepte in. Dit is altijd vrijblijvend en kosteloos. Service is geen woord het is een beleving!


Lees ook:
Huizenmarkt & trends: zet de gekte door?
5 tips voor een succesvolle presentatie van uw woning
Ontdek de waarde van uw woning
Alle blogs van onze makelaars

Maak een afspraak 

Wilt u een huis kopen of een huis verkopen? Maak dan een afspraak. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over onze makelaarsservices. Bel 023-2100700 of e-mail naar demakelaarsvan@remax.nl dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Naar boven