Kosten huis kopen of verkopen

Door op 25 Mei 2021

Op deze kosten kunt u besparen op de aankoop of verkoop van uw woning

Bij de aankoop of verkoop van een woning krijgt u te maken met allerlei kosten. Een aantal daarvan kunt u declareren. Wist u bijvoorbeeld dat u in het jaar van aankoop van een woning een aantal financieringskosten mag aftrekken? Of dat u de kosten van een taxatie kunt aftrekken bij de Belastingdienst? Onze makelaar Jessica van Dijk vertelt u meer over deze en andere bespaartips voor kosten tijdens de koop of verkoop van uw woning.



Eenmalig aftrekbare kosten

Jessica: “Wanneer u een nieuwe woning heeft gekocht, heeft u hiervoor wellicht een geldlening afgesloten. Als starter op de woningmarkt is het dan alleen mogelijk de koopsom tot aan de hoogte van de taxatiewaarde van deze woning in deze geldlening op te nemen. De bijkomende kosten zullen dan uit eigen zak betaald moeten worden. Veel van deze kosten kunt u eenmalig aftrekken van de inkomstenbelasting bij de belastingaangifte over het jaar waarin u de woning heeft gekocht. Globaal gezegd kunnen alle kosten die u heeft gemaakt voor het afsluiten van de geldlening aftrekken. Andere bijkomende kosten horen hier niet bij en zijn niet aftrekbaar.” Eenmalig aftrekbare kosten bestaan uit:

Taxatiekosten

“Wanneer u een woning heeft gekocht, heeft u sommige kosten gemaakt om een geldlening te kunnen krijgen, zoals de kosten voor een taxatie. Deze kosten zijn eenmalig aftrekbaar. Dat is mooi meegenomen!”

Hypotheekkosten

“Bij het verkrijgen van de hypotheek heeft u waarschijnlijk advies ingewonnen over de af te sluiten hypotheek. Ook deze zijn eenmalig aftrekbaar, net zoals de kosten van de notaris voor het opmaken van de hypotheekakte. Ook zelfgemaakte kosten voor het afsluiten van de geldlening zoals telefoonkosten, papier en reiskosten zijn aftrekbaar.”

Nationale Hypotheek Garantie

“Wanneer u een Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft aangevraagd zijn de kosten voor het aanvragen hiervan ook eenmalig aftrekbaar. Als er een bouwkundig rapport wordt verlangd door de bank, kunt u de kosten hiervan ook eenmalig aftrekken bij uw belastingaangifte.”

Boeterente of oversluitkosten

“Wanneer u al in een koopwoning woont en u heeft een andere woning gekocht, dan kunt u de eventuele boeterente of oversluitkosten die u heeft gemaakt ook aftrekken.”

Bouwrente

“Wanneer u een nieuwbouwwoning heeft aangekocht kunt u de bouwrente over de periode ná het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst ook aftrekken bij uw belastingaangifte. En wanneer u een nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot heeft, kunt u onder voorwaarden ook hier geld besparen bij uw aangifte.”

Niet aftrekbare kosten

“Helaas kunnen niet alle gemaakte kosten worden afgetrokken. Overige kosten die u heeft gemaakt bij de aankoop van de woning zult u wel zelf moeten betalen. Denk hierbij aan bemiddelingskosten, overdrachtsbelasting, de kosten voor de leveringsakte, bouw- en grondrente over de periode vóór het afsluiten van de voorlopige koopovereenkomst en de verbouwing of het onderhoud van de nieuwe woning. Soms is het wel mogelijk om de kosten voor het verbouwen van de woning (deels) mee te financieren in uw hypotheek, bijvoorbeeld bij een nieuwbouwhypotheek. De hypotheekrente is dan ook weer aftrekbaar.”

Bij het kopen of verkopen van uw woning komt veel kijken, vooral wat betreft het financiële deel. Wilt u daar meer over weten? Neem dan contact met ons op. In een oriënterend gesprek met een van onze makelaars komt u alles te weten over kosten die bij de koop of verkoop komen kijken.

Lees ook:
Onze 10 zekerheden bij verkoop van uw woning
Uw huis kopen in 8 stappen
Klopt uw WOZ-waarde 2021 wel?
Ons advies voor de juiste vraagprijs van uw woning
Alle blogs van onze makelaars

Aan deze blog kunnen geen rechten ontleend worden.

Maak een afspraak

Wilt u een huis kopen of verkopen? Maak dan een afspraak. In een oriënterend gesprek komt u alles te weten over onze makelaarsdiensten. Bel 023-2100700 of e-mail naar demakelaarsvan@remax.nl dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naar boven